Sekali Imbas Tentang Sistem Penanggalan Arab

 OLEH: Abu Amru Radzi Othman


(1) Nabi berhijrah pada 27 Safar atau 2 Rabi’ al Awwal, berakhir di Yatrib pada 12 Rabiulawal.


(2) Muharram bukanlah bulan berlakunya hijrah Nabi. Tetapi dipilih lantaran tamatnya bulan haji iaitu Zulhijjah. Kiranya ibadah haji akan dilakukan pada hujung tahun dalam kalendar Madinah.


(3) Bangsa Arab tidak memiliki sistem penaggalan yang teratur sebelum Era Khulafa Ar Rasyidin tepatnya sebelum zaman Umar.


(4) Setiap suku menandakan tahun berdasarkan peristiwa besar yang mereka alami.


(5) Contohnya Suku Quraysh, antara nama tahun yang mereka beri adalah seperti:

- tahun Gajah

- tahun Perjanjian Fudhul

- tahun Banjir Besar

- tahun kematian Al Walid bin Al Mughirah bin Abdullah bin Amru bin Makhzum

- tahun kematian Hisham bin Al Mughirah

- tahun pembinaan Kaabah

- tahun Nabi Ibrahim dibakar

- tahun terpisahnya kaum Ma'ad


(6) Setelah Nabi mendapat wahyu maka umat Islam menamakan tahun sempena peristiwa yang mereka alamai seperti:

- tahun Dukacita (kerana di tahun inilah Abu Talib dan Khadijah wafat)

- tahun Pembukaan Kota Makkah

- tahun Perang Badar


(7) Sistem penaggalan yang sistematik hanya muncul ketika di zaman Umar dengan menjadikan tahun berlakunya hijrah Nabi sebagai permulaan Kalendar Madinah dan bulan Muharram sebagai bulan pertama.


(8) Dianggarkan 450 tahun sebelum kelahiran Nabi, masyarakat Arab memakai kalendar lunar (bulan). Kemudian setelah itu mereka memakai kalendar lunisolar, gabungan antara bulan dan matahari.

Hal ini kerana mereka ingin melakukan peperangan dalam bulan-bulan Haram (iaitu bulan Zulkaedah, Zulhijjah, Muharam dan Rejab).

Sedangkan amalan menghormati bulan Haram telah dilakukan sejak zaman Nabi Ibrahim lagi.


(9) Manakala menurut Al Biruni, masyarakat Arab telah melakukan al Nasi' atau kabisat pada 200 tahun sebelum Islam. Dikatakan Hudhayfah merupakan orang Arab pertama yang melakukan al Nasi' dimana dia telah mengambil sistem kabisat daripada orang Yahudi yang melakukan penambahan 9 bulan dalam 24 tahun.

Kalendar Yahudi menggunakan sistem lunisolar.


(10) Al Nasi' ialah perbuatan mengundurkan empat bulan-bulan haram dan mengubah bulan-bulan haram menjadi bulan halal dan sebaliknya.

Kabisat pula adalah tahun yang jumlah harinya lebih daripada tahun biasa.


(11) Corak amalan al nasi' ini diperselisihkan oleb para pengkaji kepada banyak pendapat, antaranya:

- Ibn Ishaq berpendapat orang Arab melakukan al nasi' pada setiap tahun dengan menambahkan 11 hari yang akhirnya setiap tahun memiliki 13 bulan.

- Al Azraqi berpendapat setiap dua tahun.

- Mas'udi berpendapat setiap tiga tahun.


(12) Kesan sistem lunisolar yang dilakukan oleh kaum kafir Arab adalah ibadah Haji dilakukan bukan hanya pada bulan Zulhijah sahaja.


(13) Setelah kedatangan Islam, Allah mengharamkan perbuatan al Nasi' ini. Al Bukhari meriwayatkan beberapa hadis mengenainya seperti hadis bernombor 4406, 3197 dan 4662.

“Wahai manusia, sesungguhnya perbuatan al Nasi’ adalah satu penambahan yang kufur oleh orang-orang kafir menyelewengkan perkara ini. Mereka mengharamkannya pada satu tahun dan menghalalkannya pada tahun yang lain untuk mereka melakukan perkara yang Allah haramkan. Dan sesungguhnya waktu itu telah berputar semula seperti keadaannya semasa Allah menciptakan langit dan bumi. Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa ia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati, iaitu tiga bulan berturut-turut (Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharam), dan satu berasingan di antara Jamadil dan Syaaban iaitu Rejab"

Allah juga berfirman: "Sesungguhnya bilangan bulan di sisi Allah ialah 12 bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Allah menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram. Itulah (ketetapan) agama yang lurus, maka janganlah menganiaya dirimu dalam bulan yang empat itu, dan perangilah musyrikin itu semuanya sebagaimana mereka pun memerangi kamu semuanya dan ketahuilah, bahawasannya Allah beserta orang-orang yang bertakwa. Sesungguhnya al nasi' (kabisat) - mengundur-undur bulan haram itu - adalah menambah kekafiran, disesatkanlah orang-orang yang kafir dengan mengundur-undurkan itu, mereka menghalalkannya pada suatu tahun dan mengharamkannya pada tahun yang lain, agar mereka dapat menyesuaikannya dengan bilangan yang Allah mengharamkannya, maka mereka menghalalkan apa yang diharamkan Allah. (Syaitan) menjadikan mereka memandang baik perbuatan mereka yang buruk itu. Dan Allah tidak memberi pertunjuk kepada orang-orang yang kafir". (At Taubah / al-Bara’ah: 36 - 37)


(13) Hitungan bulan kembali kepada asal ketika Nabi Muhammad melakukan Haji Wada'.

Khutbah Nabi ketika Haji Wada' yang diriwayatkan dari Abu Bakrah: "Zaman telah (kembali) berputar sebagaimana Allah menciptakan langit dan bumi. Jumlah bilangan bulan di sisi Allah ada 12. Empat di antaranya adalah bulan-bulan haram: Dzul Qa’dah, Dzul Hijjah, Muharram, dan Rejab Mudhar, yang terletak antara Jumadi (Tsani) dan Sya'ban... "

Disebut Rejab Mudhar kerana suku Mudhar menetapkan bulan Rejab berada di antara bulan Jumadi dengan Sya'ban. Sedangkan suku Rabi'ah pula mengatakan Rejab itu berada di antara Sya'ban dan Syawal. Hal ini salah kerana bukan antara Sya'ban dan Syawal adalah Ramadan. Justeru Rejab Mudhar adalah benar manakala Rejab Rabi'ah adalah salah.

[Legasi Pemikir - LEKIR]

Comments