Sejarah Coca Cola Kacang

 OLEH: Taufiq Tuah




Semalam singgah ke kedai runcit lalu membeli sebotol Coca Cola dan sepaket kacang. Biasanya bulan Ramadan orang bagi resipi kurma dengan butter ( order kurma di sini http://www.wasap.my/+6011-10108179/TempahGiftKurma ). TAPI kalini saya nak share resepi Coca Cola letak kacang.

Mudah je, peram kacang dalam Coca Cola selama 30 min kemudian minum sambil makan. Saya termimpi berbuat hal demikian lalu saya pun mencubanya dan saya tidak menyangka 'its not bad at all'. Oh ya, kadang-kadang saya melayan mimpi tapi bukan sebagai wahyu dan syariat agama, tapi hanya sekadar suka-suki.

*Dissclaimer saya tak cakap mimpi saya tadi ialah tanda malam lailatul qadar.

Selepas saya 'google' tentang resepi saya buat tadi ni, dipercayai bukan lah saya orang pertama yang buat. Tetapi orang yang pertama letak kacang dalam Coke ialah golongan pelombong di US yang taknak makan kacang dgn tangannya yang kotor. Jadi diletakkan kacang dalam botol coke siap-siap dari rumah. Boleh minum sambil makan tanpa perlu basuh tangan.

Apa pun minuman Coke ini sebenarnya tidak elok dan manis. Walaupun setengah tempat seperti orang Arab dan Sepanyol memang tak dapat lenggang dari Coca Cola.

Tapi kalau nak minum air manis tanpa menaikkan gula dalam darah, saya sarankan untuk minum GinkgoCaffe by Indraloka Cafe (Link shopee: https://shopee.com.my/product/282463397/15857820237....) .

Memang semua pengguna pun puji. Rasa dia manis dan still memberikan tenaga. Tapi lepas periksa gula dalam darah, tak naik pun.

Lepas baca penulisan ni, ada ke yang nak try minum Coca Cola letak kacang ni? Kalau korang penah ada resepi unik² sikit boleh share tak kat komen? Nak try gak nnt.


[Legasi Pemikir - LEKIR]

Comments