BAHASA MELAYU DAN BAHASA INGGERIS

Nusantara sejak dahulu lgi menganggap bahawa belajar Bahasa Inggeris sebagai satu kemestian. Orang kita menganggap mereka yg fasih berbahasa Inggeris akan kelihatan lebih profesional.

Mengapa  perlu belajar bahasa Inggeris? Ia adalah kerana Bahasa Inggeris pada hari ini telah menjadi Bahasa Antarabangsa. Untuk berhubung dengan masyarakat di luar nusantara, maka perlu untuk menggunakan Bahasa Inggeris.

Walaupun begitu, sebenarnya kita sangat perlu percaya bahawa Bahasa Melayu juga boleh setaraf antarabangsa. Sejarah membuktikan Bahasa Melayu pernah menjadi Bahasa Lingua Franca. Namun kegemilangan bahasa ini jatuh setelah penjajahan.

Kita dipaksa untuk berbahasa Inggeris untuk menjadi pegawai kerajaan di zaman penjajah. 'English' dijadikan mata pelajaran di sekolah dan setiap mata pelajaran juga akan menggunakan Bahasa Inggeris.

Ilmu Hisab (Math), Ilmu Alam (Sains), Ilmu Baiki-baiki (Teknikal) semuanya telah di Inggeriskan. Sehingga generasi akan menjadi kekok dan tidak faham apabila membaca manual pembaikian dalam Bahasa Melayu.

Kononnya istilah-istilah sains dan teknikal tidak sesuai di Melayu kan. Sedangkan kata-kata itu telah merendahkan harga bahasa sendiri.

Tidak mengapa lah perlahan-lahan cuba memelayukan istilah ini. Tidak pula menjadi kesalahan.

Namun Bahasa Inggeris juga ciptaan Allah SWT. Tidak salah juga untuk fasih dengan bahasa tersebut. Tetapi jangan lah sehingga bahasa kita sendiri tergadai harganya.

Banggalah dengan Bahasa kita.
Bahasa Jiwa Bangsa

Wallahualam.

_________________________________
♠️ Ibnu Tuzah
📲 Telegram Channel:
Klik untuk Join 👇
http://bit.ly/28ZmJcp
🖥 http://revolusimelayubaru.blogspot.my/?m=1
_________________________________

Comments