Sejarah Negara Jerman

OLEH: Abu Sufian

Saya pernah baca dulu sejarah negara Jerman.

Bangsa Jerman ni dulu adalah bangsa gasar, yg duduk dalam hutan banjaran Alps. Namun apabila Empayar Rom menjolok sarang tebuan, mengganggu tempat mereka.. Akhirnya mereka keluar beramai-ramai dari hutan dan melanyak tentera Rom.. Dan terus menjarah tanah jajahan Rom.

Akhirnya mereka boleh dapat tamadun dan teknologi Rom.

Semasa Emperor Babarossa menjadi Maharaja Jerman, langkah pertama dia buat ialah menyatukan beberapa kota Jerman yg dikuasai putera2 raja.

Semua harta yg hanya berlegar dikalangan anak raja dirampas.. Dan diagihkan secara saksama kepada rakyat..

Dengan kaedah itu, akhirnya Jerman muncul menjadi negara yg paling kaya di Eropah.. Yg akhirnya membentuk Holy Roman Empire.

Penulis buku itu highlight tentang perkara ini.. Pengagihan harta secara saksama akan menyebabkan harta akan berkembang dalam sesuatu negara...berbanding dengan harta yg hanya ditompokkan oleh sebahagian orang sahaja..

Itulah kelebihan infaq dan mengagihkan harta.. Sejarah sudah membuktikan..

Malah dalam sejarah Islam, yg lebih awal dari sejarah Jerman.. Para sahabat رضوان الله عليهم أجمعين juga banyak menginfaqkan harta utk pembangunan negara Islam Madinah. Akhirnya umat Islam jadi kuat, boleh lengkapi tentera dan menewaskan Empayar Rom dan Parsi ketika itu.

___________________________
 Abu Sufian
Sahabat PENA

Comments