Aku dan Vaksin

 OLEH: Taufiq Tuah

Sekarang ni musim org rajin nak bertekak pasal vaksin. Ada pro-vax ada anti-vax. Yang gaduh ni bukan bdk2 kecik tau. Ni semua dah besar belaka ni.

So, apa pandangan aku tentang vax? Aku kena tulis secara 'selamat' lah kn. Aku ni tak suka lah nak acah2 non-partisan. So aku just let it clear. Aku tak prefer vax. Why?

Sbb aku lg prefer perubatan yg natural. Atau korang slalu sebut 'alternatif'. Tp korang jgn salah faham.Bila aku ckp aku prefer alternatif, dosent mean aku suruh gi jumpa pawang mana kt kg tu bawa sirih dgn telur sebiji. No!

Tp aku yakin prubatan yg terbaik ialah prubtn scara alami. God creates natural for natural. Semua pnyakit ada ubatnya. dn makmal masih xjumpa penawar semua penyakit. This is fact.

Tp aku dh amik dose 1. Its dosent mean i like it. i need it for my work. So the question is what is this thread about? Just to tell that i am a vaccinated antivax? First of all, i am not anti vax. Just prefer the natural way.

Aku nk buka crita ni sbb pnt lalu lalang kt sosmed aku. Antivax lwn provax. So first aku nk bantai provax. You should respect others opinion regarding this issue. Geng yg antivax ni somehow mmg ada good point.

Aku tk suka bila provax ni mula 'membodohkan' org antivax just bcs korang tak sepandgn. Siap ada yg gelakkn org yg hujahkn mkn madu sebagai ikhtiar covid. Weyh dia nk mkn madu, its not wrong tho.

Technically, madu ialah penyembuh 1001 pnyakit. So apa dia bt tu xsalah. nma pn ikhtiar. Dia selesa mcm tu. So done lah. Korang x boleh nk kutuk ubat2 yg natural ni. These things no need WHO to approve. Ye lah, mkn sayur/buah pn xkn nk WHO luluskn.

And lg pula yg kita gelakkn tu ialah sunnah nabi. mkn madu, habatussauda semua. Ya, habatusauda pns, x sesuai utk demam. So please just tell them without kutuk and maki sunah tu. Beware.

yg Antivax ni lg pula. Yes good, aku suka la bnyk hujah korang. Tp please dont go to far. Like seriously, microchip? 5G? Virus tu sbnrnya jin? aku bru nk jd antivax tiba2 u came out with these nonsence. Spoil.

lg pula bila tang kufur kn org. tak kire la kau gurau ke siryes ke. Korang kalau dh saling kufurkn org sbb alasn medical mcm ni, aku xnk ckp bnyk lah.

ade sorang mamat ni pnh kufur kn aku sbb aku ikut sheikh madkhali, aku trus block je. bt apa pening2 biar toxic dlm frenlist. apa pn aku doakn dia dpt hidyh Allah. masa tu sama2 muda. Dh la korang gaduh psl medic. pstu ko 'taunt' aqidah org. Emangnya begitu dakwahnya para rasul?

So yes. Ni lah je aku nk ckp. Dh lama nk ckp tpi tak tau bila nk ckp. Btw, aku ada la belajar psl cara nk kukuhkn imune badan. Insyaallah klau nk tny, boleh la lalu twitter or pm FB ke IG. Aku share sikit2 yg tau. Aku pn bkn doktor. Chill. #umumuntukkita #nasiblahterasa


[Legasi Pemikir - LEKIR]




Comments