Antara Punca Corak Islam Dalam Alam Melayu Berbeza Dari Alam Jawa

OLEH: Abu Amru Radzi Othman


Persoalan ini dapat dianggap memiliki banyak jawapannya. Namun mungkin kita boleh melihat kepada struktur budaya antara maritim vs agraria.

a) Melayu (Maritim)

- Hidup berpusat di pelabuhan dan laluan laut (Melaka, Pasai, Palembang, Brunei, Riau)

- Maritim = kosmopolitan -> terbuka pada pengaruh luar (pedagang Arab, Gujarat, ulama Arab)

- Islam disebarkan melalui jaringan perdagangan antarabangsa -> bentuk Islam yang lebih ortodoks dan sejajar dengan syariat kerana ulama asing mengawasi dan menjadi penasihat istana

-Pelabuhan juga memerlukan identiti bersama untuk menarik dagangan -> Islam dijadikan agama rasmi kesultanan sebagai lambang kuasa politik dan peraturan undang-undang

b) Jawa (Agraria)

- Hidup berpusat pada tanah, sawah, gunung, dan alam

- Agraria = tertutup, lebih kuat ikatan dengan adat nenek moyang dan kosmologi tempatan

- Rakyat bergantung pada siklus padi & alam → ritual agraria (slamatan, sesaji, pemujaan roh gunung) sebati dengan hidup harian

- Ketika Islam masuk, ia tidak boleh menggantikan adat secara drastik, jadi ia menyesuaikan diri. Lahirlah Islam Kejawen (sinkretik, bercampur Hindu-Buddha-animisme)

- Sikap agraria menyebabkan agama mesti melayani kesuburan tanah dan kesejahteraan desa. Hasilnya ketika di zaman sebelum Islam, mereka telah mewujudkan Siwa-Buddha; pergabungan rasmi agama Hindu dengan Buddha dengan Hindu sebagai asas. 



Gambar:
Keraton Solo sedang mejalankan upacara Wilujengan Nagari Sesaji Mahesa Lawung untuk Keselamatan Negara
(Istana Solo mengadakan majlis keselamat untuk Istana Solo dengan menyajikan kerbau)
Ritual ini dahulunya dikenali sebagai 'Sesaji Raja Weda' dan 'Sesaji Raja Suya' yang kononnya telah ada sebelum zaman Hindu-Buddah lagi.


Ringkasan:

A) Melayu (Maritim) -> lebih mudah terima Islam dalam bentuk murni

B) Jawa (Agraria) -> Islam masuk tetapi terikat dengan adat agraria & kosmologi Hindu -> lahir Islam sinkretik

Comments