Ultra Ganges Mission di Asia Tenggara – 1808 -1842

OLEH: Izmal Karim


Deskripsi:

Impetus untuk Misi Masyarakat Mubaligh London ke Asia Timur Selatan (yang dikenali sebagai Misi ′′ Ultra Ganges adalah fakta bahawa antara 1808 dan 1842 para mubaligh tidak dibenarkan beroperasi di tanah besar China. Siaran luar digunakan oleh LMS untuk berkhutbah kepada sebilangan besar ekspatriat Cina dan pelayar, dalam kepercayaan bahawa mereka akan menyediakan papan musim bunga untuk aktiviti misi di China apabila ia dibuka kepada mubaligh Protestan. Misi meliputi stesen dan kawasan tertentu di zaman moden Malaysia (Melaka dan Pulau Pinang) dan Indonesia (Amboyna, Java dan Batavia). Terdapat percubaan ringkas pada tahun 1810 untuk mewujudkan misi di Burma [Myanmar], dan dua mubaligh - Edward Pritchett dan Jonathan Brain dihantar ke Rangoon untuk tujuan ini. Misi ini tidak lama lagi gagal akibat daripada wabak perang dan kematian Otak.

Sebuah stesen misi telah ditubuhkan oleh William Milne di Melaka [Melaka] pada tahun 1815, menyediakan sekolah untuk anak-anak Cina, kelas penyembahan dan katechism; mereka juga bekerja dengan orang-orang asli Melayu. Baptisme notable pertama pada tahun 1816 ialah Leangafa [variasi ejaan termasuk Leang A Fa, Leang A-Fa, Leung A-Fa], seorang pencetak China, yang kemudiannya meneruskan bantuan LMS di China. Penekanan misi Melaka sudah tentu berkhutbah, dan misi menghasilkan jilid buku, trak dan daun yang tinggi. Pada tahun 1843 Seminar Teologi Anglo-China telah ditubuhkan di Hong Kong, yang membawa penutupan Kolej Anglo-China di Melaka, dan misi Melaka.

Misi di Pulau Pinang [Pinang], atau Pulau Putera Wale telah ditubuhkan pada tahun 1819, dengan stesen di James Town, di bawah Walter Medhurst (sehingga 1821), dan George Town, di bawah Thomas Beighton dan John Ince. Akhbar cetakan ditubuhkan, yang menghasilkan bahan dalam bahasa Melayu dan Inggeris. Akhbar itu dikendalikan oleh Thomas Beighton sehingga kematiannya pada tahun 1844 apabila misi itu berakhir.

Misi di Singapura telah ditubuhkan pada tahun 1819 oleh Samuel Milton dengan bantuan penduduk seperti Sir Stamford Raffles. Dari tahun 1838 hingga 1844 misi dijalankan di bawah John Stronach, dan akhirnya ditutup pada tahun 1847.

Terdapat harapan untuk menubuhkan misi ke Siam [Thailand] pada tahun 1831, tetapi para pendakwah yang dilantik telah diarahkan untuk ke utara India dan projek itu tidak pernah dicapai.

Misi Ultra Ganges Masyarakat telah mula berikutan larangan yang dikenakan pada tahun 1808 ke atas mubaligh Kristian yang beroperasi di tanah besar China. Tujuan pengetuanya adalah untuk berkhutbah dan menukar bahasa Cina yang ekspatriasi. Stesen telah ditubuhkan di Jawa dan Amboyna (1814), Melaka (1815), Pulau Pinang (1819) dan Singapura (1819). China telah dibuka untuk kerja-kerja mubaligh pada tahun 1843 dan dalam beberapa tahun akan datang Stesen Ultra Ganges akan berakhir.

Bersetuju untuk dan menandatangani di Melaka pada 27 April 1819, dengan orang berikut:

1.Robert Morrison
2.William Milne
3. Claudius Henry Thomsen
4.Walter Henry Medhurst
5.John Slater
6.Samuel Milton
7. Thomas Beighton
8.John Ince.

Rujukan :
1. Ganges Ultra, Hab Arkib Asia Timur Selatan-Jisc.
2. Perpustakaan Negara Australia.

Comments