Keturunan Sultan Singapura Masih Wujud?

 OLEH: Saufy Jauhary | Taufiq Tuah



KETURUNAN KERAJAAN SINGAPURA YANG MENJALANI KEHIDUPAN BIASA SEBAGAI PEMANDU TEKSI DAN PEKERJA PEJABAT

Pada abad ke-19, perjanjian Sultan Hussein Shah dengan Inggeris membawa kepada pemerintahan kolonial dan penubuhan negara moden. Pemerintah Singapura bersetuju untuk membayar kepada 79 orang keturunan sultan sebagai perjanjian era kolonial untuk menampung keluarga sultan.

Di republik moden Singapura, beberapa orang biasa bekerja di pejabat atau memandu teksi boleh mengaku berketurunan raja abad ke-19 yang menyerahkan penguasaan pulau Asia Tenggara kepada British.

Tetapi hanya sedikit penduduk Singapura yang mengetahui keturunan ini,  nama marga seperti Tengku, atau Putera Shawal, didakwa sebagai keluarga  "ketua rumah Singapura".

"Benarkah dakwaan mereka?" Seorang lelaki 51 tahun sering memberitahu orang bahawa dia adalah salah satu keturunan Sultan Hussein Shah - yang perjanjiannya dengan Inggeris membawa kepada pemerintahan kolonial dan penubuhan negara moden.

Shawal adalah salah satu dari beberapa orang Singapura yang mempunyai nama kehormatan Tengku, yang bermaksud putera atau puteri dalam bahasa Melayu, dan menuntut hubungan dengan Sultan.

Sehingga pergantian abad ini, beberapa dari mereka masih tinggal di rumah nenek moyang mereka, sebuah istana yang padat dan usang, sebelum mereka diusir oleh pemerintah yang mengubahnya menjadi muzium.

14 orang daripada 79 orang keturunan sultan itu tinggal di istana, ditawarkan pembayaran sebagai sebahagian daripada perjanjian era kolonial untuk menampung keluarga sultan, kata pemerintah pada waktu itu. Sebilangan besar yang lain tinggal di luar negara, katanya.

Nama keluarga diraja sah tidak diumumkan, sehingga sukar untuk mengesahkan tuntutan kerajaan.

Pemerintah Singapura, yang memerintah tidak putus sejak kemerdekaan negara kota pada tahun 1965, mengatakan semua pembayaran bantuan itu telah dibuat kecuali satu pembayaran telah tidak dilaksanakan. Namun Singapura tidak berkongsi lebih banyak maklumat mengenai permasalahan itu.

Shawal, yang menunjukkan surat-surat kerajaan yang mengidentifikasinya sebagai penerima bantuan, masih kerap mengunjungi muzium yang dijadikan istana dan masjid serta tanah perkuburan yang berdekatan di kawasan warisan Melayu bernama Kampong Glam.

Walaupun menghadapi masalah peribadi dengan kekurangan pendapatannya dan pekerjaan berisiko kerana wabak koronavirus, Shawal mengatakan bahawa dia menumpukan masa untuk menjaga warisan Sultan dengan memperagakan pakaian tradisional kerajaan dan menghadiri acara perayaan.

Tetapi mendapat pengiktirafan yang lebih tinggi adalah satu cabaran, bahkan di antara penuntut (keturunan sultan) juga ada yang tidak sehaluan.

Keturunan lain memberi amaran tentang bahaya hidup di masa lalu atau terlalu sibuk dengan kesukaran masa kini.

"Kami bukan dinasti. Tidak penting sama ada anda keturunan keluarga diraja atau tidak, ”kata Tengku Indra, seorang perunding berusia 67 tahun yang tinggal di perkarangan istana ketika kecil.

"Apa yang penting adalah anda harus memperoleh kehidupan anda melalui meritokrasi dan bukannya menikmati status yang ditentukan berdasarkan kedudukan nenek moyang."

Indra dikatakan sebagai cucu beberapa generasi Sultan Hussein seperti yang ditulis di dalam sebuah artikel oleh Friends of the Museums Singapore tahun lalu.

Anak lelaki Indra, ahli perniagaan berusia 40 tahun Tengku Azan mempunyai seorang anak perempuan berusia dua tahun yang akan menjadi keturunan termuda. Dia berpendapat generasi akan datang tidak akan terlalu berminat dengan sejarah Sultan.

"Masa lalu secara tidak sengaja terkebelakang dan tetap tidak tersusun," katanya.

Bagi bekas penghuni istana yang lain, kehidupan di dunia luar adalah kebangkitan yang sukar.

Tengku Faizal, 43, mengatakan setelah dia meninggalkan istana pada tahun 1999 dia mengambil pekerjaan sebagai pembersih di sebuah kondominium dan sering diejek kerana menjadi putera yang menguruskan sampah.

Dia sekarang memandu teksi tetapi mengatakan dia sedang berusaha untuk memenuhi keperluan dan telah diberi bantuan kewangan untuk menampung kos penjagaan anak perempuannya. Untuk membantu, isterinya telah mengambil kerja sambilan di kedai McDonald's.

"Kami tidak pintar, kami tidak kaya," kata Faizal, berbahasa Inggeris. "Kami hanya mendapat gelaran."

Di negara jiran Malaysia, monarki berperlembagaan di mana Sultan masih memainkan peranan aktif dalam kehidupan awam.

Dari tujuh penuntut Singapura yang ditemuramah, Shawal paling berminat untuk meraikan warisannya.

Tetapi dia juga mempunyai keraguan sendiri untuk menyerahkan "beban" gelaran diraja itu dan tidak memberikannya kepada puterinya ketika lahir.

Kini berusia 27 tahun dan bekerja di sebuah syarikat bioteknologi, Tengku Puteri telah menuntut kembali nama Tengku tetapi mengatakan bahawa perkara itu merupakan perkara yang berat untuk dijelaskan kepada orang awam di sebuah negara yang telah melupakan sekeping sejarah ini.

"Sebahagian daripada diri saya merasa sedih kerana saya perlu menjelaskan siapa saya. Tetapi ketika mereka melihat Putera Harry, mereka tahu dia adalah putera, ”katanya, merujuk kepada cucu Ratu Elizabeth Britain yang terkenal di seluruh dunia.

Penterjemah: Taufiq Tuah

Sumber: South China Morning Post; Meet Singapore’s royal descendants living low-key lives as taxi drivers and office workers

[Legasi Pemikir - LEKIR]

Comments