Kucar-Kacir Politik Malaysia #Thread

 OLEH: Taufiq Tuah




Ketika PM-8 kita buat darurat, semua pihak pembangkang menuntut dibuka parlimen. Ye lah aku faham. Sbb kerajaan masa tu mmg lemah. Parlimen bila2 je boleh singkirkn PM-8. Aku rasa TS Mahiaddin aware juga.

Pembangkang pula bg alasan, buka parlimen sbb nk bincang masalah covid. Wahh boleh selesaikn bersama. Okeh cun lah kot. Skali masa parlimen buka, korang buat zoo pula dlm parlimen.

Aku rsa rakyat dh bosan. Rakyat sbnrnya matang. Konflik demi konflik politi yg dtg, rakuat xde buat demo kecuali geng kera mana dok berarak bwk bendera hitam smbil tunjuk jari tgh tu.

Tapi rata-rata rakyt dh matang. Rakyat skrang rata2 tak mudah dimanipulasi emosinya. Kau tak boleh guna sentimen 'Isley' dan sentimen 'kuasa rakyat' lagi. Manakan tidak, rakyat memilih, tp YB² dok buat lompat katak.

Rakyat dh matang. Rakyat dh xde demo teruk2 seperti dulu. Klau negara lain lalui mcm Msia, dh porak peranda. Tgk mcm mana Donald Trump kena guling, kucar-kacir White House. Negara kononnya kuasa dunia pn rakyt tak matang. ceh.

rakyat kita dh matang dlm politik. Dah tak taksuh sosok tubuh tokoh. tp ade je yg taksub. yg tu takleh buat apa la. pekat kaw-kaw dh xleh wat apa.

rakyat harini dh matang. Sebnrnya politikus yg tak reti matang. Politikus 'treat' rkyt mcm kita ni bodoh tak ketahuan. Mcm info2 negara ni kita xtau plak. mcm zmn TunM dgn Badawi dulu2.

hatta yg berdemo hritu pn tgk YB² je. Please politikus sekalian. klau korang xleh handle emosi korang, back off je.

Rakyat dah matang. Politikus, fikir2 kn.

ada yg tny aku, mcm mna klau Anwar jd PM? aku kata, taat lh dlm maaruf. sama juga jwpn aku klau Zahid jd PM. taat pf yg maaruf. Tp igt politikus, korang nk aku taat, buktikn apa korang buat tu maaruf, then aku taat. Fullstop.





[Legasi Pemikir - LEKIR]



Comments